Undervisningsopplegg - ungdomsskole

Helse, dødelighet og teknologisk utvikling

Nedenfor finner du undervisningsopplegg. De kan skrives ut og deles ut til elever.

Undervisningsopplegget legger til rette for refleksjon omkring endring i kunnskap om helse og helseteknologi, og hvordan dette har påvirket mennesker tidligere, i dag og hva det kan bety i fremtiden. 

Dette opplegget består av aktiviteter, oppgaver og felles diskusjonsspørsmål. Velg de som passer best for klassen og tiden som er til rådighet.

Peter Dass og ungdomstid på 1600-tallet

Nedenfor finner du undervisningsopplegg. De kan skrives ut og deles ut til elever.

Målet med dette undervisningsopplegget er å gi elevene innsikt i barokken, og hvordan den kom til uttrykk i Norge på 1600-tallet

Religion og makt på 1600-tallet

Nedenfor finner du undervisningsopplegg. De kan skrives ut og deles ut til elever.

Målet med undervisningsopplegget er at elevene skal bli kjent med kristendommen slik den ble praktisert t Norge og Europa på 1600-tallet. Særlig vekt legges på hvordan det som stod i Bibelen var førende for hvordan troen ble praktisert, og samfunnet organisert. Som del av dette inngår også innsikt i 1600-tallets syn på kjønn og seksualitet.

Med utgangspunkt i 1600-tallets system for å overvåke og straffe brudd på normer og holdninger, åpnes det for diskusjon om, og hvordan, vi i dag overvåker hverandre.

Jonassaken: 12 år og drapsmann

Nedenfor finner du undervisningsopplegg. De kan skrives ut og deles ut til elever.

Dette undervisningsopplegget gir elevene innsikt i det norske samfunnet på 1600-tallet, samt stimulere til refleksjon om straff, og hvordan synet på straff han endret seg over tid.

Det anbefales å gjennomføre det etter å ha gjennomført med undervisningsoppleggene Oslo 1680, og gjerne også Tro, men kan gjennomføres alene. Om det gjøre alene, er det nødvendig at læreren gir en introduksjon til Norge på 1600-tallet (se de nevnte undervisningsoppleggene for ressurser)